Ο όρκος του Ιπποκράτη είναι ένα αριστούργημα ηθικού μεγαλείου, καθώς προβάλλει τις θεμελιώδεις αρχές του επαγγελματικού ήθους των γιατρών και διατυπώνει τις αθάνατες υποθήκες του σοφού Δασκάλου της Κω προς κάθε άνθρωπο. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το παγκόσμιο ιατρικό σώμα δίνει το συγκεκριμένο όρκο σε μορφή τελετής, παρότι δεν είναι πλέον αναγκαστικός και δεν λαμβάνεται από όλους τους γιατρούς. Στον όρκο έχουν γίνει αρκετές αλλαγές ανά χώρα και ανά σχολή, διατηρώντας κάποια κομμάτια του και αλλάζοντας άλλα, όπως αυτά που απαγόρευαν στους περισσότερους γενικούς γιατρούς την έκτρωση, την ευθανασία και τη χειρουργική.
Στα Ιπποκράτεια που γίνονται κάθε χρόνο στην Κω, το αποκορύφωμα των εκδηλώσεων είναι η αναπαράσταση του Όρκου του Ιπποκράτη, η οποία γίνεται στο Ασκληπιείο. Ένας νεαρός στεφανηφόρος συνοδεύεται από δύο κοπέλες που παριστάνουν τις Θεές Υγεία και Πανάκεια, ενώ προηγείται πομπή με τρεις αυλοφόρους που παίζουν ένα ρυθμικό μουσικό κομμάτι καθώς κατεβαίνουν αργά και μεγαλόπρεπα τις φαρδιές σκάλες του δεύτερου ανδήρου του Ασκληπιείου. Δώδεκα κόρες ντυμένες με λευκή εσθήτα και με κάνιστρα στα χέρια ραίνουν με ροδοπέταλα το Βωμό του Κυπαρισσιού Απόλλωνα, μπροστά στον οποίο ο στεφανηφόρος απαγγέλλει τον Όρκο.
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος ΧΟΡΟΚΩΣ από το 2010, υπ’ ευθύνη του κ. Πέτρου Μαστόρου, παρουσιάζει την Τελετή Απαγγελίας του Ιπποκρατικού Όρκου στο Ασκληπιείο της Κω και στον Πλάτανο του Ιπποκράτη. Η Τελετή απευθύνεται σε συνέδρους και συμμετέχοντες ιατρικών συνεδρίων καθώς και σε κάθε επισκέπτη του νησιού, δίνοντας την ευκαιρία ο καθένας να περιηγηθεί στο χώρο του Ασκληπιείου και να ακούσει τον Ιπποκρατικό Όρκο που είναι σημείο αναφοράς παγκοσμίως για κάθε γιατρό, ενώ συχνά παρουσιάζεται και εκτός Ασκληπιείου στο πλαίσιο συνεδρίων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Το 2012, η δημιουργική ομάδα του ΧΟΡΟΚΩΣ στην προσπάθειά της να αναδείξει την ιδιαίτερη αυτή Τελετή που προβάλλει το νησί της Κω, τον πολιτισμό και την ιστορία του, αναμόρφωσε ορισμένα στοιχεία της παρουσίασης, πάντα σε πνεύμα που να συνάδει με την ιστορικότητα και τη σοβαρότητα του Ιπποκρατικού Όρκου και τον αρχαιολογικό χώρο του Ασκληπιείου.
Διατηρήθηκαν τα βασικά στοιχεία της τελετής με προσαρμογές και προσθήκες στο κινητικό και τελετουργικό μέρος, καθώς και ανανέωση της μουσικής υπόκρουσης (μεταγραμμένα από αρχαιοελληνικούς ύμνους), και των στολών των ερμηνευτών. Τα στοιχεία που προστέθηκαν στο τελετουργικό μέρος βασίζονται σε μελέτες διεθνώς αναγνωρισμένων επιστημόνων για τις αρχαιοελληνικές θρησκευτικές τελετουργίες ενώ το συγκεκριμένο τελετουργικό έχει πάρει την έγκριση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
Η διαδικασία ξεκινά με τελετουργική πομπή. Οι μουσικοί με το τύμπανο και τους αυλούς τους δίνουν τον τόνο για να προσεγγίσουν οι ιέρειες τον ιερό χώρο με ρυθμικό βηματισμό. Σημαντικό ρόλο στην πομπή διαδραματίζει ένα αγόρι που φέρει στο κεφάλι κάνιστρο με προσφορές καρπών για το βωμό. Την πομπή κλείνουν οι πρωθιέρειες με το νέο Ασκληπιάδη που θα ορκιστεί μαζί με το δάσκαλό του. Μόλις φτάσουν στο βωμό, οι συμμετέχοντες στέκονται με μέτωπο προς τη φωτιά και οι πρωθιέρειες κάνουν επίκληση στο θεό Απόλλωνα, τον Ασκληπιό και τους άλλους θεούς που σχετίζονται με την ιατρική επιστήμη. Ο ορκιζόμενος υψώνει τα χέρια στον ουρανό σε στάση προσευχής για να απαγγείλει τον όρκο. Μετά την απαγγελία ο Ασκληπιάδης στεφανώνεται από το δάσκαλό του, κίνηση που συμβολίζει την ένταξή του στον ιατρικό κλάδο. Στο τέλος της τελετής οι ιέρειες ρίχνουν στο βωμό καρπούς ως προσφορά στους θεούς.
Ο όρκος του Ιπποκράτη
1.Ορκίζομαι στο γιατρό Απόλλωνα και στο Ασκληπιό και στην Υγεία και στην Πανάκεια και σ’ όλους τους Θεούς και τις Θεές, που βάζω μάρτυρες, ότι θα εκπληρώσω τον όρκο μου αυτό και το συμβόλαιο αυτό σύμφωνα με τη δύναμη μου και την κρίση μου.
2.Ότι θα θεωρώ εκείνον που μου δίδαξε την τέχνη αυτή ίσο με τους γονιούς μου, και θα το κάνω κοινωνό του βίου μου, και θα του προσφέρω από τα δικά μου ότι χρειάζεται. Τους απογόνους του θα θεωρώ ως αδέλφια μου και θα τους διδάξω την τέχνη αυτή, αν θέλουν να μάθουν, χωρίς μισθό και χωρίς συμφωνία.
3.Ότι θα μεταδώσω τους επαγγελματικούς κανόνες, τα θεωρητικά μαθήματα και τις υπόλοιπες διάφορες ασκήσεις στους γιούς μου, στους γιούς του δασκάλου μου, και σε μαθητές που θαχουν συνδεθεί μαζί μου με όρκο και συμβόλαιο, κατά τη συνήθεια των γιατρών, και σε κανέναν άλλο.
4.Θα χρησιμοποιήσω τη θεραπευτική δίαιτα μόνο για ωφέλεια των αρρώστων, όσο εξαρτάται από τη δύναμη και την κρίση μου, και θα τους προφυλάξω από κάθε βλάβη κι αδικία.
5.Δεν θα χορηγήσω θανατηφόρο φάρμακο σε κανένα, όσο κι αν παρακληθώ ούτε θα υποδείξω τέτοια συμβουλή. Επίσης δεν θα δώσω σε γυναίκα φάρμακο εκτρωτικό.
Αγνή και καθαρή θα διατηρήσω τη ζωή μου και την τέχνη μου.
6.Δεν θα χειρουργήσω οπωσδήποτε αυτούς που πάσχουν από πέτρα, αλλά θα αφήσω την πράξη αυτή σους εξασκημένους
7.Σε όσα σπίτια προσκαλούμαι, θα μπαίνω για το καλό των αρρώστων, κρατώντας τον εαυτό μου μακριά από κάθε θεληματική αδικία ή άλλη διαφθορά και προπάντων μακριά από κάθε αφροδισιακή πράξη σε σώματα γυναικών και ανδρών, ελεύθερων ή δούλων.
8.Όσα δε κατά την διάρκεια της θεραπείας θα δω ή θα ακούσω, ή και πέρα από τις ασχολίες μου στην καθημερινή ζωή, όσα δεν πρέπει ποτέ να κοινολογούνται στους έξω, θα τα αποσιωπώ, υπολογίζοντας ότι αυτά είναι ιερά μυστικά
9.Όσο λοιπόν θα τηρώ τον όρκο μου αυτό, και δεν θα τον παραβιάζω, είθε να πετυχαίνω στη ζωή και στην τέχνη μου, έχοντας καλό όνομα πάντοτε ανάμεσα στους ανθρώπους. Αν όμως παραβώ και γίνω επίορκος, τα αντίθετα θα πάθω.